Lansera Positioneringen

Establera varumärket

I de flest B2B-bolag så är det säljarna och distributörerna som är nyckelkanalerna i att avsluta affärer. Om de inte håller med om eller förstår budskapet eller strategin så kommer försäljningen inte alls ta samma fart som den skulle kunnat göra.  

En brist på stöd från försäljningsteamet är ofta resultatet av dålig kommunikation. De har helt enket inte getts möjligheten att förstå varför ni väljer att trycka på ett visst budskap - varför förväntas vi dra åt det här hållet? I värsta fall så sitter de på ombedd information som helt talar emot det budskap som de förväntas föra vidare till kunden. 

Detta är ett viktigt skäl att kunna hänvisa till marknadsanalys och samtal med kunderna - det är utifrån dessa som budskap och strategi har tagit fram. För om du låter insikter från marknaden guida dig så kan du också vila lugnt i insikten att det ni säger blir relevant för kunderna. I då kommer även säljarna haka på.

Om sälj och distributörer inte stödjer budskapet och stregin - eller ens får tydliga verktyg så finns risken för att man hänfaller till egen innovation och kreativitet som blir väldigt individuell. Inte på grund av illvilja utan på grund av att de helt enkelt behöver ett verktyg som de tror på fungerar. Och spretiga individuellt formade budskap kommer ge ett spretigt varumärkesintryck - om det exempelvis står en sak på hemsida och säljarna väljer att trycka på något helt annat. 

Kontakta mig!

Kontakt
Linda Rosdahl
+46 (0)760399540

Linda@CuriousCone.com 
Kontakt på LinkedIn
Eller fyll i formuläret